VIKTIG INFO
KBK I FALUN 2020
ÄR INSTÄLLT P.G.A. RESTRITKTIONER SOM UPPKOMMIT AV CORONA-PANDEMIN

Start & mål sker vanligen vid
Falu Gruva

Falu Gruva finns med på Unescos världsarvslista och vi är mycket glada över möjligheten att få ha både utställningar, parkeringar, start och mål här. Sen får vi ju Berguvarna som åskådare då de häckar i området. Nummerlappsutdelning, after-bike med buffé, dryck och efterrätt, sker i direkt anslutning till KBK BIKES som startades upp och ägs av Mika Snell. 

INFORMATION!
Bansträckningen är ett levande dokument som ändras beroende på vad de oilka instanserna säger för att ge arrangemanget sitt tillstånd. Under respektive karta finns senast uppdaterade GPS-koordinater ifall ni önskar ladda ned banan.

35 km - Det räcker till om du är relativt ocyklad i år

35 km

35 km klarar de allra flesta och vi har adderat denna sträcka sedan 2017 efter önskemål från många som inte vanligen cyklar, men som ändå vill komma med på arrangemanget,
röra på sig i trevligt sällskap och få mat och dryck till after bike med live-musik.

GPS-koordinater för 35 km laddar du ned här. 

Notera att vi i korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här istället.

Obs! Bansträckningen kan komma att ändras beroende på yttre faktorer.

85 km i vackra Dalarna med bad och fika

85 km

85 km klarar du. Vi har uppskattade och goa depåstopp på vägen i trevliga miljöer där vi har chokladbollar, korvgrillning och allmänt mojsigt tillsammans.

GPS-koordinater för 85 km laddar du ned här.

Notera att vi i korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här istället.

Obs! Bansträckningen kan komma att ändras beroende på yttre faktorer.

155 km
Lite längre
Lite tuffare

155 km

Åren 2017 & 2018 ansågs denna sträcka vara något av de tuffare loppen vi har i Sverige jämförelsevis med andra lopp i samma distans.
Det är förstås kul med en rejäl utmaning, fast 2019 valde vi att ta bort de två största stigningarna sista milen för att förenkla slutet av loppet något. Men misströsta icke, det går garanterat att bli trött på dessa 15,5 mil i alla fall.

GPS-koordinater för 155 km laddar du ned här.

Notera att vi i korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här istället.

"Vinnartiden" 2017 var över 30 min mer än på Siljan Runt vilket kanske säger en del om hur tuff banan varit. Vi hade trots allt åkare som Streijfert, Stevensson och Christer Olsson som låg och drog på ganska bra i front. (Streijfert och Stevensson som åkande funktionärer). Fr.o.m. 2019 och framåt är bansträckningens avslutning humanare även om det ännu finns finfina utmaningar som känns.


Fikadepåer längs vägen

I fikadepåerna finns saltgurka, kanelbullar, chokladbollar, coca-cola, sportdryck, kaffe och musik från Dalarna.

Enklare cykelservice kommer också att erbjudas vid depåerna.

Vid varje depåstopp kommer det att finnas chokladbollar från Delicato, godis, bullar, sportdryck, kaffe och vatten.

Be dina vänner , d.v.s. de som inte skall cykla loppet, att komma ut och heja på dig, ge dig pepp och glada tillrop. 






Fikastopp
Svärdsjö


   Ca  33 km     

Depån i Svärdsjö är förlagd till före
man rundat Svärdsjön.
Den finns vid Svärdsjöns fantastiska badplats i Höganäs så ett dopp före man fortsätter är att rekommendera såvida ni inte vill hem snabbt till after-bike, ära och berömmelse.






Fikastopp
Sundborn


    Ca 16/69 km     

Vi har ändrat det här depåstoppets läge vid några tillfällen nu men för 2020 har vi förlagt depåstoppet till SportEwa i Sundborn.
Platsen är ett bättre alternativ än tidigare så att man slipper göra ett val i att antingen köra rakt ned till Sundborn eller svänga vänster och skippa depån. Nu ska ni bara svänga vänster. Enkelt.





Fikastopp
Vika


  Ca 90 km  

När man kommit till Vika har man börjat bli varm i kläderna. Depåstoppet här kan vara ett av de mer välplanerade så att resterande 7 mil går vackert, lätt och med flyt i pedalerna!
Härifrån ska ni runt Vikasjön och in i Borlänge före ni vänder åter till Falun.
ri






Fikastopp
Torsång


     Ca 135 km    

Fikadepån i Torsång kommer 2020 att förläggas till den skarpa vänsterkurvan man kommer till efter att ha passerat bl.a. kanotstadion.  Det finns ett café här och ni kan sitta ned intill Dalälven och ta igen er.
Vi har bett om att detta depåstopp får sol och ca 23 grader varmt och vi tror att väder-gudarna står oss bi.

Depåstopp i Aspeboda Depåstopp i Aspeboda

Fikastopp
Aspeboda


     Ca 145 km    

Det är endast 15 km kvar nu. Det är dock ganska så tuffa mil, enligt många en kraftmätning. Ni ska över G:a Berget som är väldigt kuperad körning. Väl över där är det ära och berömmelse hela vägen hem till mål!

Åren 2017 och 2018, liksom 2019, stöttades arrangemanget av Falu Kommun.
2020 stod Falu Kommun åter bakom att stötta arrangemanget, d.v.s. tills dess att loppet ställdes in.