Start & mål sker vid
världsarvet
Falu Gruva
världsarvet
Falu Gruva
Falu Gruva finns med på Unescos världsarvslista och vi är mycket glada över möjligheten att få ha både utställningar, parkeringar, start och mål här. Sen får vi ju Berguvarna som åskådare då de häckar i området. Nummerlappsutdelning, after-bike med buffé, dryck och efterrätt, sker i direkt anslutning till KBK BIKES butik & klubblokal vid Falu Gruva.
INFORMATION!
Bansträckningen är ett levande dokument som ändras beroende på vad de oilka instanserna säger för att ge arrangemanget sitt tillstånd. Under respektive karta finns senast uppdaterade GPS-koordinater ifall ni önskar ladda ned banan. Bansträckningarna kan även påverkas av vägbyggen e.t.c. PS! Per 2022-07-13 har endast 85 km ritats i en ny karta, övriga kommer under v. 28!
35 km - En distans för dig som cyklat lite sparsamt
35 km klarar de allra flesta och vi har adderat denna sträcka efter önskemål från många som vanligen inte cyklar, men som ändå vill delta på arrangemanget, röra på sig i trevligt sällskap och få mat och dryck till after bike med live-musik.
GPS-koordinater för 35 km laddar du ned här.
Notera att vi i korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här istället.
85 km i vackra Dalarna - välj tuff cykling eller bad & fika
85 km klarar du, vissa enkelt, andra behöver bara kämpa lite mer, men du klarar det!
Vi har uppskattade & goa depåstopp längs vägen i trevliga miljöer där vi har chokladbollar, korvgrillning och allmänt mojsigt tillsammans.
GPS-koordinater för 85 km finns här intill.
Notera att vi i korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här också för säkerhets skull.
155 km
Ändrat till 150 km p.g.a. vägarbeten!
Lite längre
Lite tuffare
Ändrat till 150 km p.g.a. vägarbeten!
Lite längre
Lite tuffare
155 km - ÄNDRAD TILL 150 KM P.G.A. VÄGARBETE LÄNGS VIKASJÖN!
Åren 2017 & 2018 ansågs denna sträcka vara något av de tuffare loppen vi har i Sverige jämförelsevis med andra lopp i samma distans.
Det är förstås kul med en rejäl utmaning, fast 2019 valde vi att ta bort de två största stigningarna sista milen för att inte skrämma bort "motionären". Men misströsta icke, det går garanterat att bli trött på dessa 15 mil.
Notera att vi:
I rondellen vi kommer till uppför Hälsinggårds-vägen, vanligen tar vänster men p.g.a. väg-arbete tar vi rakt i rondellen och sedan första vänster längs med Sockenvägen. Några gator längre fram tar vi ned vänster igen till Korsnäsvägen, det är skyltat och pilat i asfalten så ni ska kunna se dessa ändringar.
I korsningen till Korsnäsvägen INTE ska cykla via Fridhemsvägen och framöver, utan att vi kommer cykla längs med Korsnäsvägen i höger körfält, avspärrat för oss deltagare, hela vägen bort till korsningen Korsnäsvägen - Regementsvägen. Kartprogrammer kivades lite så vi skriver det här istället.
"Vinnartiden" 2017 var över 30 min längre än på Siljan Runt vilket säger en del om hur tuff banan var 2017-2018. Vi hade trots allt åkare som Streijfert, Stevensson och Christer Olsson som låg och drog på bra i front. (Streijfert och Stevensson som åkande funktionärer). Fr.o.m. 2019 och framåt är bansträckningens avslutning humanare och rolig då den går genom centrala Falun.
Men det finns allt kvar backar som man kan köra sig trött i utifall det är något ni strävar efter.
Fikadepåer längs vägen
I fikadepåerna finns saltgurka, kanelbullar, chokladbollar, coca-cola, kaffe och musik från Dalarna. Umara sportdryck kommer finnas i depåerna liksom vanligt vatten.
Tipsa dina vänner , d.v.s. de som inte skall cykla loppet, att komma ut och heja på dig, ge dig pepp och glada tillrop. Det finns ett flertal trevliga ställen att se dem på, roligast ifall man vill se de cyklandes ansiktsuttryck är ju att stå i någon av uppförsbackarna. Ifall ni har barn med er som gillar fart, kan ju någon av nedförslöporna vara superkul att stå vid och se de cyklande swisha förbi.
35 km, 85 km & 155 km
Fikastopp
Sundborn
Efter ca 16,3/66 km
—
Vi har ändrat det här depåstoppets läge vid några tillfällen men för 2022 har vi förlagt depåstoppet till SportEwa i Sundborn.
Platsen är ett bättre alternativ än tidigare, man slipper göra ett val i att antingen köra rakt ned till Sundborn eller svänga vänster och skippa depån. Nu ska ni bara svänga vänster. Enkelt.
85 km & 155 km
Fikastopp
Svärdsjö
Efter ca. 35,4 km
—
Depån i Svärdsjö är förlagd till före
man rundat Svärdsjön.
Den finns utplacerad vid Svärdsjöns fantast-iska badplats i Höganäs så ett gött dopp är att rekommendera före man fortsätter, såvida ni inte vill hem snabbt till after-bike-mat, after-bike live med Stiko Per Larsson,
ära och berömmelse.
155 km
Fikastopp
Vika
Efter ca. 85,7 km
—
När man kommit till Vika har man börjat bli varm i kläderna. Depåstoppet här kan vara ett av de mer välplanerade så att resterande 7 mil går vackert, lätt och med flyt i pedalerna!
Eller så skippar ni denna för att spara tid... Härifrån ska ni runt Vikasjön och in i Borlänge före ni vänder åter till Falun.ri
155 km
Fikastopp
Torsång
Efter ca. 116,5 km
—
Fikadepån i Torsång kommer 2022 att förläggas innan den skarpa vänsterkurvan man kommer till efter att ha passerat bl.a. kanotstadion. Det finns ett café här och ni kan sitta ned intill Dalälven och ta igen er.
Vi har bett om att detta depåstopp får sol och ca 23 grader varmt och vi tror att väder-gudarna står oss bi.
